4 Argumenter for Guds eksistens

Foto: pixabay.com

Mange vil gjerne kreve bevis før de kan tro på at det finnes en Gud. «Vis meg Gud,» sier de kanskje. «Da vil vi tro.» En rimelig innvending tenker du muligens. Men ved nærmere ettertanke, kanskje det ikke er så logisk likevel?

Sannsynligvis sitter du nå og ser på en pc-skjerm, en mobil eller lignende. Selv om du ikke skulle klare å finne vedkommende som har laget mobilen din, så er dette likevel ikke et godt argument mot at det finnes en årsak bak mobilen, en person, eller en fabrikk som har laget den. Og når det kommer til å finne Gud, så er Han i tillegg utenfor og over den fysiske verden.

Paulus skrev at «.. det en kan vite om Gud, ligger åpent foran dem.. Hans usynlige vesen, både Hans evige kraft og Hans guddommelighet, har de fra verdens skapelse av kunnet se og erkjenne av Hans gjerninger..» Romerbrevet 1,19-20.

Altså peker bibelen her blant annet på at det vi ser (naturen) har sin opprinnelse i Gud som vi ikke kan se. Gjennom det vi ser, så kan vi ane at det finnes en Skaper.

Hvordan kan det ha seg?

1. Det kosmologiske argument

På bakgrunn av at universet har hatt en begynnelse (i henhold til vitenskap, big bang, termodynamikkens andre lov osv), så er det rimelig å tenke at:

  1. Alt som begynner å eksistere har en årsak (utenfor seg selv).
  2. Universet (tid og rom) begynte å eksistere.
  3. Universet har dermed en årsak (utenfor seg selv).

Kort fortalt: Universets begynnelse peker på en Begynner.

Siden vi vet at ikke-eksistens ikke kan gjøre noe som helst, så blir det derfor logisk å tenke at det står en begynner bak universets begynnelse. En person, et vesen, en intelligens, ja nettopp – Gud.

Davidsen og Søvik benytter seg av følgende argumentasjon:

  1. Noe som ikke eksisterer, kan ikke gjøre noe (heller ikke superhelter).
  2. Noe eksisterer nå (som denne parentesen).
  3. Noe må dermed være evig og uskapt (ellers må noe kunne oppstå fra noe som ikke finnes).

Og siden vi i dag vet at universet selv ikke er evig, men har hatt en begynnelse, så peker det dermed mot en evig Gud. Mot en Skaper.

2. Universets fininnstilling

Skal vi tro naturvitenskapen så er det nærmest ingen sannsynlighet for at universet skulle kunne blitt til. Styrken på Big Bang er fininnstilt til 1 til 10 opphøyd i 60. Altså en desillion. Jeg ville ikke satset ei krone på at noe som ikke eksisterer plutselig skulle eksistere for deretter å bli fininnstilt med en sannsynlighet på 1 til 60000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 (1 desillion).

Også tyngdekraften, som er helt avgjørende for liv, er fininnstilt. Og det med 1 til 10 opphøyd i 120.

Uten å gå videre inn på dette så peker kort og godt fininnstilling av universet mot en Fininnstiller.

3. Design-Argumentet

Massive mengder av genetisk informasjon arrangerer organiseringen av celler og utviklingen av levende skapninger. Naturlige krefter kan imidlertid ikke forklare opprinnelsen til denne informasjonen (slik som DNA).

Likevel tillegger vi opprinnelsen av informasjon til sinn hver dag. Altså at det er innlysende for oss at informasjon om f.eks hvordan lage en eplekake, – nødvendigvis har sin opprinnelse fra et annet tenkende menneske (fra et annet sinn). På samme måte: siden opprinnelsen til den massive mengden av genetisk informasjon ikke kan forklares ved hjelp av naturlige krefter, så må denne informasjonen komme fra et sted. Informasjonen må ha sitt opphav i et intellekt. Det må stå en person, et vesen, en Gud bak denne informasjonen.

Kort fortalt: Den massive mengden med informasjon i levende organismer peker mot en Informasjons-giver

4. Det Moralske Argumentet

  1. Objektive moralske verdier kan ikke eksistere om ikke Gud eksisterer.
  2. Objektive moralske verdier eksisterer.
  3. Derfor eksisterer Gud.

Argumentet er her at dersom Gud ikke eksisterer så er moralske verdier til syvende og sist subjektive og ikke bindende. Likevel vet alle mennesker at objektive moralske verdier er virkelige, og henviser gjerne til «sunn fornuft, eller at det er «selvinnlysende» at noe er rett og noe annet galt. Uten å dypest sett kunne begrunne det.

Derfor, siden objektive moralske verdier eksisterer, så må også Gud eksistere.

Sagt på en annen måte: eksistensen av objektive moralske verdier (en objektiv lov) peker mot en (Moralsk) Lovgiver.

Det finnes mange flere mer eller mindre gode argumenter for Guds eksistens, og dette var noen av de viktigste. Skarpere hoder enn mitt kan brette de ut på en langt mer forståelig og overbevisende måte, men dette var hvertfall en liten introduksjon til temaet.

For meg så fremstår teisme langt mer overbevisende enn ateisme. Ateismen som verken kan gi oss svar på hvorfor det finnes noe, i stedet for ingenting. Eller hvor livet kom fra, eller hvordan det er mulig at universet er så usannsynlig fininnstilt, eller hvorfor den menneskelige bevisstheten ble til, eller hvorfor menneskeverdet er ukrenkelig e.l.

Selv om Gud skulle eksistere, så beviser dette selvsagt ikke at kristendommen er sann, men det viser imidlertid at utgangspunktet for kristen tro (Guds eksistens) er like rasjonelt, om ikke mer, enn at universet skulle være en ren tilfeldighet kokt sammen av ikke-eksistens som plutselig ble til stjerner, planeter, dyr og tenkende mennesker.

Derfor tenker jeg at følgende vers er troverdig og sant:

«I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden.» 1. Mos 1,1.

Gud velsigne deg!

 

Kilder:

  • Bibelen – Bibelselskapets oversettelse 2011.
  • Davidsen, Bjørn Are. Søvik, Atle Ottesen. «Gud – mer enn feelgood. om fornuft, vitenskap og tro.»
  • McDowell, Josh & Sean. «Evidence that demands a verdict – Life-changing truth for a skeptical world.»

Nettsteder:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s